Mumble Server

Was ist Mumble?

Wo finde ich die Software (Client), um Mumble zu nutzen?

Was sind die Zugangsdaten zu dem Chatalarm Mumble Server?

Was muss ich in der Android-App Plumble einstellen?

Android-App Mumla - Einstellungen

iPhone App Mumblefy - Einstellungen



Mumble
Mumble (englisch to mumble „murmeln“, „nuscheln“) ist eine freie Sprachkonferenzsoftware, die sich wegen niedriger Latenzzeit und guter Audioqualität unter anderem für den Einsatz parallel zu Onlinespielen eignet.

Die Software realisiert ein klassisches Client-Server-System. Der Client „Mumble“ stellt eine grafische Oberfläche für Unterhaltungen und zur Administration bereit, der Server „Murmur“ realisiert das Back-End, über das die Gespräche laufen.

Der offizielle Client läuft unter Windows, Linux und macOS. Für Android und iOS gibt es mehrere alternative Clients (z. B. Plumble). Der Server lässt sich auf beinahe beliebigen Systemen kompilieren und ausführen. Die einzige Voraussetzung ist, dass Qt 4.0 ebenfalls kompiliert werden kann. Allerdings existiert auch ein ressourcensparender Server namens uMurmur, der Qt nicht voraussetzt und vor allem für den Einsatz auf Routern geeignet ist, aber einige Funktionen nicht beherrscht.

Die Software nutzt die freien Audiocodecs Constrained-Energy Lapped Transform (CELT) und Opus der Xiph.Org Foundation. Um Kompatibilität zu älteren Clients zu gewährleisten, wird Speex zum Dekodieren mitgeliefert. Mumble nutzt dabei die Fähigkeiten der Codecs zur Echo- und Rauschunterdrückung.

Weitere Funktionen sind:

vollständig verschlüsselter Datenverkehr

unterstützt Perfect Forward Secrecy

beliebige Erzeugung von Kanälen, die auch verschachtelt sein können

ein komplexes Rechtesystem, das auf Gruppen und Regeln basiert

Echounterdrückung (nur bei Verwendung von WASAPI auf Windows und PulseAudio auf Linux und wenn sowohl Audioeingabe als auch Audioausgabe dasselbe Soundsystem verwenden)

Mumble (software)

Mumble is a voice over IP (VoIP) application primarily designed for use by gamers and is similar to programs such as TeamSpeak.

Mumble uses a client–server architecture which allows users to talk to each other via the same server. It has a very simple administrative interface and features high sound quality and low latency. All communication is encrypted.[6]

Mumble is free and open-source software, is cross-platform, and is released under the terms of the BSD-3-Clause license.

Channel hierarchy

A Mumble server (called Murmur) has a root channel and a hierarchical tree of channels beneath it. Users can temporarily connect channels to create larger virtual channels. This is useful during larger events where a small group of users may be chatting in a channel, but are linked to a common channel with other users to hear announcements. It also matches team-based first-person shooter (FPS) games. Each channel has an associated set of groups and access control lists which control user permissions. The system supports many usage scenarios, at the cost of added configuration complexity.

Sound quality

Mumble uses the low-latency audio codec Opus as of version 1.2.4, the codec that succeeds the previous defaults Speex and CELT. This and the rest of Mumble's design allow for low-latency communication, meaning a shorter delay between when something is said on one end and when it's heard on the other. Mumble also incorporates echo cancellation to reduce echo when using speakers or poor quality sound hardware.

Security and privacy

Mumble connects to a server via a TLS control channel, with the audio travelling via UDP encrypted with AES in OCB mode.[9] As of 1.2.9 Mumble now prefers ECDHE + AES-GCM cipher suites if possible, providing Perfect Forward Secrecy. While password authentication for users is supported, since 1.2.0 it is typically eschewed in favor of strong authentication in the form of public key certificates


Chat
Chat von englisch to chat „plaudern, sich unterhalten“) oder Online-Chat bezeichnet die elektronische Kommunikation mittels geschriebenem Text in Echtzeit, meist über das Internet.

Arten

Die ursprünglichste Form des Internet-Chats ist der reine Textchat, bei dem nur Zeichen ausgetauscht werden können. Mittlerweile kann – je nach System – eine Ton- und/oder Videospur dazukommen bzw. den Textchat ersetzen. Man spricht dann von „Audio-“ bzw. „Videochat“.

Heute werden, technisch gesehen, hauptsächlich drei Chatformen unterschieden:

Der Internet Relay Chat (IRC) wurde in den 1980er Jahren von dem finnischen Studenten Jarkko Oikarinen entwickelt. Er benötigt eigene Chat-Server; diese Server sind meistens untereinander vernetzt. Zudem wird eine Client-Software benötigt, die entweder auf den Rechnern der chattenden Personen installiert ist oder aber über einen Browser gestartet wird, z. B. ein Java-Web-Client. Für die Steuerung des Clients werden spezielle IRC-Kommandos verwendet.

Der Webchat, bei dem man direkt im Webbrowser chatten kann, es wird meist keine weitere Software benötigt. Webchats sind meistens auf die jeweilige Website beschränkt. Diese Form wird auch in Live-Support-Systemen genutzt, die zum Teil weitere Dienste wie IP-Telefonie oder Funktionen zur Fernwartung beinhalten.

Bei Instant Messaging wird der Chat in der Regel, nicht in einem öffentlichen Chatraum geführt, sondern nur zwischen denjenigen, die sich mittels der entsprechenden Software untereinander als mögliche Gesprächspartner identifiziert haben. Jedoch sind auch öffentliche XMPP Chaträume weit verbreitet, welche wie IRC's genutzt werden.

Chatten per E-Mail mit "Chat over IMAP" (COI). COI erweitert die SMTP- und IMAP-Konzepte um Chat-Funktionen, die Nutzung erfolgt mittels Apps wie z. B. "Delta Chat"/ "OX-COI".

IRC und Instant Messaging beinhaltet meistens weitere Funktionalitäten wie das Erstellen von Gesprächsprotokollen („chat logs“) oder das Übermitteln von Dateien und Hyperlinks. Allen drei Varianten ist gemeinsam, dass meistens nicht unter bürgerlichem Namen gechattet wird, sondern unter einem Pseudonym (Nickname). Im IRC und in Web-Chats ist der Austausch meistens in Chaträumen bzw. Channels organisiert, die sich speziellen Themen widmen. Chats mit mehr als zwei Chattern finden in Chaträumen statt. Nach einer Erhebung des Statistischen Bundesamtes nutzten 2009 46 Prozent der 10- bis 15-jährigen Internetnutzer Chats, Blogs oder Internetforen als Kommunikationsmittel. Bei Studenten und Schülern beträgt dieser Anteil 89 Prozent.[

Chatiquette

Zu beachten ist die Chatiquette. Hierbei handelt es sich um spezielle Regeln für die Umgangsformen in einem Chat. Um Missverständnisse aufgrund der fehlenden visuellen Kommunikation zwischen den Teilnehmern zu vermeiden, sollten diese Regeln eingehalten werden.

Allgemeine Regeln für die Umgangsformen im Internet beschreibt die Netiquette.

Online chat

Online chat may refer to any kind of communication over the Internet that offers a real-time transmission of text messages from sender to receiver. Chat messages are generally short in order to enable other participants to respond quickly. Thereby, a feeling similar to a spoken conversation is created, which distinguishes chatting from other text-based online communication forms such as Internet forums and email. Online chat may address point-to-point communications as well as multicast communications from one sender to many receivers and voice and video chat, or may be a feature of a web conferencing service.

Online chat in a less stringent definition may be primarily any direct text-based or video-based (webcams), one-on-one chat or one-to-many group chat (formally also known as synchronous conferencing), using tools such as instant messengers, Internet Relay Chat (IRC), talkers and possibly MUDs or other online games. The expression online chat comes from the word chat which means "informal conversation". Online chat includes web-based applications that allow communication – often directly addressed, but anonymous between users in a multi-user environment. Web conferencing is a more specific online service, that is often sold as a service, hosted on a web server controlled by the vendor.

History

The first online chat system was called Talkomatic, created by Doug Brown and David R. Woolley in 1973 on the PLATO System at the University of Illinois. It offered several channels, each of which could accommodate up to five people, with messages appearing on all users' screens character-by-character as they were typed. Talkomatic was very popular among PLATO users into the mid-1980s. In 2014, Brown and Woolley released a web-based version of Talkomatic.[

The first online system to use the actual command "chat" was created for The Source in 1979 by Tom Walker and Fritz Thane of Dialcom, Inc.

Other chat platforms flourished during the 1980s. Among the earliest with a GUI was BroadCast, a Macintosh extension that became especially popular on university campuses in America and Germany.

The first transatlantic Internet chat took place between Oulu, Finland and Corvallis, Oregon in February 1989.

The first dedicated online chat service that was widely available to the public was the CompuServe CB Simulator in 1980,[5][6] created by CompuServe executive Alexander "Sandy" Trevor in Columbus, Ohio. Ancestors include network chat software such as UNIX "talk" used in the 1970s.

Chat is implemented in many video-conferencing tools. A study of chat use during work-related videoconferencing found that chat during meetings allows participants to communicate without interrupting the meeting, plan action around common resources, and enables greater inclusion.[ The study also found that chat can cause distractions and information asymmetries between participants.

Chatiquette

The term chatiquette (chat etiquette) is a variation of netiquette (Internet etiquette) and describes basic rules of online communication.[8][9][10] These conventions or guidelines have been created to avoid misunderstandings and to simplify the communication between users. Chatiquette varies from community to community and generally describes basic courtesy. As an example, it is considered rude to write only in upper case, because it appears as if the user is shouting. The word "chatiquette" has been used in connection with various chat systems (e.g. Internet Relay Chat) since 1995.

Chatrooms can produce a strong sense of online identity leading to impression of subculture.[

Chats are valuable sources of various types of information, the automatic processing of which is the object of chat/text mining technologies.

http://www.chatalarm.de/chat.html
http://www.chatalarm.de/unicode.html